בית הדין הבינלאומי בהאג. צילום: רויטרס

במטרה למנוע צווים: בכירים ישראלים הפעילו גורמים אמריקניים כדי שילחצו על האג

חברי קונגרס וסנאטורים קיבלו פניה ישראלית בעקבות החשש מצווי מעצר בינלאומיים • אולם בפועל ישנה פעילות המתנהלת מאחורי הקלעים הפועלים נגד אותם הניסיונות

פרסום ראשון: בכירים ישראלים יצרו קשר עם סנאטורים וחברי הקונגרס במטרה שיפעילו לחץ על בית הדין בהאג להמנע מהטלת צווים נגד בכירים ישראלים. בפועל, אומרים בכירים בישראל כי בארה"ב יש גורמים שתומכים את ישראל במערכה נגד הצווים שמתנהלת מאחורי הקלעים.

ג'ון קירבי: לא ראינו סימנים לפלישה לרפיח בימים הקרובים (ארכיון) // רויטרס

בעקבות הפעילות של הפוליטיקאים האמריקניים נגד הצווים כאמור, אמר אתמול דובר הבית הלבן ג׳ון קירבי אמר אמש כי "אנחנו מתנגדים לחקירה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד ישראל אבל איננו תומכים באיומים או הפחדות נגד השופטים בבית הדין".

בניגוד לרטוריקה ההססנית מהבית הלבן, אתמול התבטא לראשונה ראש הממשלה נתניהו בנושא ואמר כי "לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג אין שום סמכות על מדינת ישראל. האפשרות שהוא יוציא צווי מעצר על פשעי מלחמה נגד מפקדי צה״ל ומנהיגי המדינה, האפשרות הזו היא שערורייה בקנה מידה היסטורי. 80 שנה אחרי השואה, הגופים הבינלאומיים שקמו למנוע שואה נוספת, שוקלים לשלול ממדינת היהודים את זכותה להגן על עצמה, להגן על עצמה נגד מי? נגד אלה שבאו ועודם פועלים באופן מוצהר לבצע בנו רצח עם. איזה אבסורד, איזה עיוות של הצדק וההיסטוריה".

נתניהו: "עיוות של הצדק וההיסטוריה", צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

לאחר שמסר לשרים דיווח בנושא בישיבת הממשלה שהתקיימה בצהריים, תקף שר המשפטים יריב לוין את בכירי מערכת המשפט בישראל, שאינם יוצאים בעצמם נגד כוונת התובע בבית הדין להוציא צווי מעצר נגד בכירים ישראלים. לוין אמר "כל מי שהסבירו שנים כמה מערכת המשפט מגינה עלינו - לא פוצים עכשיו הגה". שרים נוספים מהליכוד אמרו בישיבת הממשלה דברים דומים בנושא שתיקת מערכת המשפט נוכח ההתקדמות המסוכנת בחזית המדינית נגד ישראל כמדינה דמוקרטית ועצמאית.

נתניהו בעצמו אמר אתמול כי "זאת תהיה הפעם הראשונה שמאשימים בפשעי מלחמה מדינה דמוקרטית, שנלחמת על חייה לפי כל כללי הדין הבינלאומי. אם הדבר הזה אכן יתרחש, זה יהיה כתם בל ימחה על האנושות כולה. זה יהיה פשע שנאה אנטישמי חסר תקדים, פשע שישפוך שמן על התבערה האנטישמית שכבר משתוללת בעולם. מטרתו של צעד הזה, אם הוא יתבצע, הוא להלך אימים על מנהיגיה וחייליה של מדינת ישראל. בעצם לשתק את יכולת ההגנה העצמית של מדינת ישראל. ממשלת ישראל ואזרחי ישראל דוחים זאת על הסף".

"מתנגד באופן חד משמעי לכל ניסיון לעשות שימוש לרעה במוסדות משפטיים בינלאומיים" הרצוג, צילום: אורן בן חקון

הוא הוסיף "ישראל מצפה שמנהיגי העולם החופשי יצאו בתקיפות נגד הצעד השערורייתי הזה, צעד שיפגע ביכולת ההגנה העצמית לא רק של מדינת ישראל, אלא של כל הדמוקרטיות בעולם. ישראל מצפה ממנהיגים אלה, שיפעילו את מלוא השפעתם ואת כל האמצעים העומדים לרשותם כדי לעצור צעד מסוכן זה, שיהווה פשיטת רגל מוסרית והיסטורית״.

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג יצא אתמול נגד הצרת צעדיה של ישראל במרחב הבינלאומי ואמר כי "אני מתנגד באופן חד משמעי לכל ניסיון לעשות שימוש לרעה במוסדות משפטיים בינלאומיים, כולל ה-ICC, במטרה לשלול ממדינת ישראל את זכויותיה הבסיסיות. יש לנו מערכת משפט עצמאית וחזקה שיודעת לתחקר לפי הצורך. פעולות כאלה ישמשו רק לקשירת ידיהן של כל האומות החופשיות והדמוקרטיות במאבק בטרור, ויש להתנגד להן בתוקף״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו